Polska w europejskim systemie nawigacji

Polska w europejskim systemie nawigacji

Napisany przez Admin (05/07/04 - 10:59:46)

satelitarnej Galileo

Polska będzie współorganizatorem i użytkownikiem Europejskiego Systemu Nawigacji Satelitarnej Galileo - jednego z największych projektów technologicznych Unii Europejskiej o docelowym budżecie około 3,2 mld euro.

Galileo to system przeznaczony głównie dla celów cywilnych, czym różni się od amerykańskiego GPS - tworzonego z myślą o zastosowaniach militarnych.

Umożliwi on m.in. precyzyjną lokalizację z dokładnością od 0,5 do 3 m samochodów, statków samolotów. Jednym z głównych celów jego budowy jest usprawnienie transportu na terenie Europy i nawigacji na obszarze całego globu.

Prace nad systemem Galileo i możliwości jego zastosowań zostały zaprezentowane w Centrum Badań Kosmicznych PAN na niedawnym spotkaniu z przyszłymi użytkownikami.

Będzie on znajdował zastosowanie w wielu dziedzinach: transporcie - drogowym, kolejowym, morskim i lotniczym; rybołówstwie; telekomunikacji; precyzyjnej geodezji; budownictwie i robotach publicznych; monitorowaniu środowiska.

Umożliwi szybkie uzyskiwanie danych dla Systemów Informacji Geograficznej - niezbędnych w administracji i zarządzaniu. Będzie też służył wojsku, policji, straży granicznej, a także różnym służbom ratowniczym.

W końcu czerwca zawarte zostało porozumienie między Unią Europejską i USA dotyczące współpracy GPS i Galileo. Polska, jako kraj członkowski Unii, staje się automatycznie stroną tego porozumienia.

"Udział Polski w systemie Galileo będzie ważnym sprawdzianem naszych możliwości współpracy z UE. Jesteśmy już naukowo i technologicznie przygotowani do korzystania z Galileo. Ważne jest, aby nasz wkład finansowy w to przedsięwzięcie zwrócił się w postaci zamówień dla polskich firm. System to nie tylko satelity, ale również rozbudowana infrastruktura naziemna" - powiedział PAP prof. Janusz Zieliński z Centrum Badań Kosmicznych, koordynator projektu Galileo w Polsce.

System Galileo złożony z 30 satelitów zostanie oddany do eksploatacji w 2008 roku.

Próbą generalną przed Galileo, mającą na celu zdobycie doświadczeń organizacyjnych i technologicznych, jest uruchomiony w 2003 roku system EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service), działający w oparciu o amerykańskie satelity GPS, rosyjski system GLONASS i europejskie satelity Inmarsat.

W Warszawie - w Centrum Badań Kosmicznych PAN - znajduje się jedna z 30 stacji kontrolnych tego systemu. Zajmuje się ona śledzeniem orbit satelitów, określaniem ich położenia oraz kontrolą jakości sygnałów. W przyszłości stacja stanie się częścią systemu Galileo.

W Polsce prowadzone są już eksperymenty z wykorzystaniem satelitów nawigacyjnych, m.in. przez Urzędy Morskie w Gdyni i Szczecinie, w komunikacji miejskiej i służbach ratowniczych w kilku rejonach kraju, w precyzyjnej geodezji.